BKT rehvid, kvaliteedi kaal

17.05.2022

Näiliselt lihtne küsimus: kui palju kaalub rehv? BKT kogemuse põhjal toome välja, kui suurel määral on toote kaal seotud jõudlusega.

Seregno (Itaalia), 11. aprill, 2022 – „See on raskem, seega tugevam ja peab kauem vastu“. Kas see seos kehtib tõepoolest ka tegelikult? Täna kergitavad maailma ühe suurima off-Highway-tüüpi rehvide tootja BKT insenerid saladuskatet detailidelt ja parameetritelt, mis rehvi kaalu mõjutavad.

Tõepoolest on väga levinud arvamus, et mida raskem rehv, seda kvaliteetsem see on, sest see on valmistatud rohkematest erinevatest materjalidest ja on seega vastupidavam. Kaalu ja kvaliteedi korrelatsioon võib kindlasti eksisteerida, ent ainult siis, kui käsitleme rehvi kaalu selle kõikide komponentide põhjendatud ja analüüsitud summana.

Lühidalt öeldes ei tohiks meid üllatada, et suurema koormustaluvuse jaoks mõeldud rehv võib sama rehvimõõdu juures olla raskem, sest selle struktuuri tugevdavad lisaelemendid mõjutavad kogukaalu.

Rehvid, mida kasutatakse tarbesõidukitel, olgu siis traktoritel või karjäärilaaduritel, peavad suutma tagada väga erineva jõudluse. Olenevalt kasutusest on nende struktuuri võimalik lõimida erinevaid komponente, mistõttu on võimalik sama mudeli juures tuvastada olulisi kaaluerinevusi.

Rehvi kaalust suurima osa moodustab turvis, kuid arvesse tuleb võtta ka selliseid elemente nagu vöö, õlg, rant ja korpus, mida iga tootja katsetab ja muudab, et saavutada optimaalne jõudluse ja tootmiskulu tasakaal.

BKT eeliseks on näiteks suurem materjalikogus toodetavate rehvimudelite randiosal, mis lisab kaalule vaid mõne grammi, ent tagab rehvi töökindluse.

Aga kui palju kaalub rehv? Konteksti paremaks mõistmiseks ja lugeja uudishimu rahuldamiseks toome siinkohal välja mõned näited BKT enim müüdud tootesarjadest.

BKT suurim põllumajandusrehv on AGRIMAX RT 600 suuruses IF 1250/50 R 32 ja see kaalub 643,52 kg. AGRIMAX RT 600 sobib ideaalselt tööks murul, rohealadel ja maastikul, mille esteetiline välimus on eriti suure tähelepanu all. Ideaalseks lahenduseks muudavad selle rehviõla erilise ümara kuju kõrval turvise kujunduse omadused: väiksem sügavus ning arvukate haardehammaste olemasolu ja paigutus.

Raskeim rehv OTR tootesarjas on hoopis EARTHMAX SR 468 rehvimõõduga 40.00 R 57, mille kaal on 3819,80 kg ning mis on mõeldud täisraamkallurite jaoks ja varustatud täisterasest põhimikuga, mis tagab rehvikorpuse suurema vastupidavuse mis tahes vigastuste suhtes. Rehvi EARTHMAX SR 468 tugevaimateks omadusteks on turvise spetsiaalne disain ja kummisegu, mis mõlemad on loodud soojuseralduse piiramiseks. Turvisesügavus E-4 pakub äärmiselt suurt vastupidavust rasketes oludes.

Väiksemate rehvide kategoorias leiame sarja AG toote LG 306 mõõduga 11X4.00-5, sulgkaaluga 1,17 kg: niidukirehv, sobib muruniidukile ja mõnes suuruses on see saadaval ka väiketraktoritele. Selle spetsiifiline turvisekonstruktsioon tagab rehvi pea märkamatu mõju pinnasele, hõlbustades samal ajal manööverdamist.

Lõpuks on tööstuslike rehvisarjade väikseim rehv LIFTMAX LM 81 mõõduga 150/75 R 8, mis kaalub 9,25 kg: spetsiaalselt tõstukite ja sadamavedukite jaoks loodud ja konstrueeritud, vastupidava ja tugeva spetsiaalsest antistaatilisest segust turvisega, mis tagab suurepärased kulumisomadused ja pika eluea.

Veel kaalunäiteid.

Minimaalne erinevus kahe sama rehvimõõduga enimnõutud põllumajandustoote vahel. Esimene neist on kavandatud võimsatele traktoritele (üle 250 hj) ja sisaldab IF-tehnoloogiat, teine aga on võidukas kombinatsioon järgmise põlvkonna traktorite jõudlust suurendavatest funktsioonidest ja on varustatud VF-tehnoloogiaga. Siin peame silmas mudelit AGRIMAX FORCE suuruses IF 710/70 R 42 CFO, mis kaalub 347,4 kg, võrrelduna 340,84 kg kaaluva mudeliga VF 710/70 R 42 sarjast AGRIMAX V-FLECTO.

Nüüd üks näide ka OTR-rehvidest: enim tellitud toode on EARTHMAX SR 30 mõõduga 20.5 R 25, mis kaalub 241,6 kg. See sobib ideaalselt väikestele ja keskmise suurusega laaduritele, mida kasutatakse pinnasteedel.

BKT on tuntud ühena olulisematest maastikurehvide tootjatest maailmas, kuna on spetsialiseerunud võimalikult paljudele sektoritele: põllumajandus, tööstus, mäetööstus, kaevandus, sadamalogistika, aiandus ja ATV. Iga rehv on konstrueeritud lähtudes selle kasutusviisist – vastavalt sellele, millist tööd teeb masin, millele rehv paigaldatakse. Tugevus, kiirus, isepuhastuvus, torkekindlus – need on üksnes mõned omadustest, mida rehvide ostjad nõuavad.

Välja arvatud konkreetsed protsessid, nagu karjääritöö, kus see on hindamisel endiselt põhiparameetriks, on kaal uute rehvide väljatöötamisel keskse tähelepanu all. Seetõttu investeerib ka BKT uuringutesse, mille eesmärk on kergeimate rehvide tehnoloogia väljaarendamine. Kergemate rehvide kasutamisel väheneks näiteks veeretakistus, millest tulenevalt kahaneks tarbimine ja sellega seotud keskkonnakahju, rääkimata materjalikulu vähenemisest nii kaaluklassides kui ka üksikute komponentide erikaalu puhul.

Eesmärk on saavutada suurem tulemuslikkus ja rahaline sääst kasutajatele, samal ajal soodustades keskkonnasäästlikku elustiili, mille austamine on praegu India rahvusvahelise ettevõtte ärivalikuid tehes kõige olulisem tegur.

Pildigalerii