Jätkusuutlikkus elektritranspordi vallas: BKT annab oma panuse E-READY märgisega

Üleminek elektrisõidukitele on peatumatu suundumus igas turusegmendis. BKT pakub nüüd ka elektrisõidukitele mõeldud rehve, milles kasutatakse tipptehnoloogiat. Spetsiaalselt elektrisõidukitele mõeldud tooted tunneb ära logo E-READY järgi. Nagu pole ka imestada, saadab see nimi turule väga selge sõnumi: „Me oleme valmis.“

Seregno (Itaalia), 11. jaanuar 2023 – Logo, mis annab ametlikult alguse spetsiaalselt elektrisõidukitele mõeldud tooteharule, avalikustati vaid mõne nädala eest. E-READY tegi oma debüüdi SIMA messil, kus nägime seda esmakordselt AGRIMAXFACTORi rehvil (BKT täiesti uus traktoritele mõeldud 70-seeria), kuid tulevikus laiendatakse seda kõikidele selle kategooria toodetele.

E-READY spetsifikatsioon kujutab endast läbimurret, elektrisõidukite jaoks sobivate lahenduste pakkumise algust. Selle eesmärk on ka rõhutada BKT pühendumust jätkusuutlikkusele – siht, mille poole peab teadusuuringute ja investeeringutega püüdlema iga vastutustundlik ettevõte. Uue logo kujundamisega soovib BKT oma tipptehnoloogiaga varustatud vastupidavate toodete abil näidata suutlikkust prognoosida turu vajadusi.

Kas see läbimurre oli siiski vajalik? Mille poolest erineb elektrisõidukile mõeldud rehv tavalisest?

Erinevusi on palju. Tegelikult on testimised ja välikatsed näidanud, et projekteerijad peavad elektrisõidukile rehvi loomisel arvesse võtma mitut sellele iseloomulikku tegurit: mass, mootori ehitus, sõiduulatus, müra.

Elektrisõidukid kaaluvad rohkem, sest akud võivad lisada kuni 30% massi, mis tõesti mõjutab rehvi tööd.

Lisaks suuremale massile nad ka liiguvad teistmoodi kui maagaasil või bensiinil töötavad sõidukid: gaasipedaali vajutades saavutab sõiduk kohe suurima võimsuse. See tähendab, et lasti nihkumine võib olla kiirem ja intensiivsem kui tavaliste sõidukite puhul, mis omakorda mõjutab rehvide kulumist.

Olulist rolli mängib ka energiaautonoomia. Kui elektrisõiduk on loodud energiasäästu eesmärgil, peaksid ka rehvid olema konstrueeritud nii, et need ei mõjutaks sõiduki tarbimist, nagu näiteks madala veeretakistusega rehvid.

Samuti investeerivad tootjad suuri summasid sõidukite ja rehvide kooskõla uurimisse, ka müra koha pealt.

Seetõttu on elektrisõidukite jaoks rehvide loomine ja väljatöötamine võrreldes sisepõlemismootoriga sõidukitega teistsugune.

Vaatame lähemalt elektrisõidukite jaoks mõeldud rehvide omadusi.

Mass ja suurus

Nagu mainitud, kannavad elektrisõidukite rehvid suuremat massi, kuna akud võivad suurendada sõiduki massi võrreldes tavalise sõidukiga 20–30%. See nõuab suuremat pingekindlust ja seega tugevamat konstruktsiooni, alates tugevdatud vöödest ja mantlist kuni teistsuguse ja eriomase külgseina ja rehvirandi konstruktsioonini.

Elektrimootor

Omaduste hulgas, mis eristavad elektrisõiduki rehvi tavalisest, on ka suutlikkus pidada vastu ajami suuremale pöördemomendile, eriti käivitamisel. Elektrimootor annab mehaanilisele jõuülekandele ja seega ka ratastele rohkem tõukejõudu kui tavaline mootor, mille tulemuseks on parem kiirendus. See tähendab, et on hädavajalik üle vaadata rehvirandi konstruktsioon, et tagada parem veljel püsimine, eriti kiirenduse ajal. Ka turvist, nii selle mustrit kui ka segu, tuleb optimeerida.

Elektriajamiga sõidukite rehvid kuluvad tunduvalt rohkem kui sisepõlemismootoriga sõidukite puhul, mistõttu on optimaalse kasutusea tagamiseks vaja teistsugust konstruktsiooni.

Autonoomsus

Kui elektrisõidukile paigaldatud rehvid on sobimatud, võivad need põhjustada märkimisväärset energiakadu, sest veeretakistus võib sõiduki energiatarbimisest moodustada kuni 20%. Selleks, et reguleerida elektrisõiduki rehvide veeretakistust muid toimivusomadusi kahjustamata, on vaja kohandada turvise segu, mustrit ja ka külgseina konstruktsiooni. Seega on elektrisõidukite jaoks kõige sobivam rehv see, mis on kujundlikult öeldes vähem energiamahukas. Teisisõnu selline, mille täiustatud konstruktsioon ei mõjuta elektrisõiduki sõiduulatust.

Müra

Müra on samuti tegur, millega rehvitootjad arvestavad eriti elektrisõidukite puhul, mille rehvid peaksid olema teistsuguse turvisemustri ja segu koostisega, nii loodusliku kui ka sünteetilisega. Rehvi vaiksele toimimisele aitab olulisel määral kaasa ka suurus.

Tänu spetsialiseerunud teadlaste meeskonnale on BKT katsetamise ja prototüüpimise abil töötanud elektrisõidukite turu jaoks välja parimad lahendused. Nii jõudis turule ka BKT esimene E-READY märgisega rehvAGRIMAXFACTOR, transpordi- ja põllutoodeks mõeldud uus toode. Rehv on varustatud rohkete silmapaistvate ja uuenduslike omadustega, mis teevad sellest tehnoloogia ja kauni disaini meistriteose. Selle suure jõudlusega omaduste hulka kuulub tehniliselt täiustatud turvisemuster, mis tagab teel parema sõidetavuse ja sujuvama toimimise.

BKT on nüüd alustanud suuri investeeringuid ka elektrisõidukite rehvisegmenti. Kuigi eesmärkide tähtsus võib nihkuda, jäävad uuenduslikkus ja lai tootevalik teenäitajateks, mis suunavad BKT-d tulevikku.

Pildigalerii